Thuis in de makelaardij

Thuis in de makelaardij in één woord? Niet gemakkelijk. Wat in ieder geval niét mag ontbreken is: communicatie. James Stenekes legt gemakkelijk contact. En dat is nodig om een goed netwerk op te bouwen. Want ondanks de fantastische mogelijkheden van de hedendaagse media, breng je koper en verkoper in moeilijke tijden nog steeds bijelkaar door je netwerk. Als geboren en getogen Groninger kent James zeer veel mensen in de regio persoonlijk. En dat komt uitstekend van pas, want als er één ding persoonlijk is, is het wonen.

Ilya Groot heeft jaren in de stad Groningen gewoond en kent de stad en zijn bewoners door en door. Hij heeft intussen een gedegen netwerk opgebouwd in de stad. Naast je netwerk zijn luisteren en inleven volgens James Stenekes dé zaken die het makelen in de basis vorm geven. Aandacht voor de persoon achter het onroerend goed hoort voorop te staan.
Luisteren, inleven, een reële inschatting van de waarde van het onroerend goed maken en de opdrachtgever overtuigen met goede argumenten bepalen het succes van de verkoop.
"Een succesvolle verkoop wordt volgens ons door een aantal factoren bepaald. Het begint ons inziens allemaal met het allereerste gesprek wat je met je opdrachtgever hebt. Dan blijkt reeds de toegevoegde waarde van de makelaar", weet Ilya Groot. Een verkoper heeft namelijk altijd een “emotionele waarde” bij zijn onroerend goed. Door goed te luisteren en je in te leven in de persoonlijke situatie van de verkoper filter je deze emotionele waarde vaak snel uit het gesprek. Veelal  betekent die emotie een fors schepje bovenop de getaxeerde waarde. Even zo vaak levert dit schepje extra net even een te hoge vraagprijs op, waardoor het onroerend goed lang te koop staat. Een goede makelaar weet door realistisch, open en eerlijk hierover met de verkoper te praten, een optimale balans tussen de wensen van de verkoper en een marktconforme vraagprijs te creëren. Daarnaast zijn een uitgekiende presentatie, een creatieve en pro-actieve houding en een goed netwerk onmisbaar voor succes. Door die opstelling en onze kennis van de mensen die in ons werkgebied wonen, hebben we aansluiting met de markt en vertalen we wensen naar een werkbare verkoopstrategie. Dát maakt ons thuis in de makelaardij.
 

Terug naar overzicht